Het natuureffect
Ik weet niets over de natuur. Tegelijkertijd weet ik er alles van.
Ik ben geen geleerde. Ik heb er weleens wat over gelezen; shinrin-yoku, komorebi, stiltewandelingen, wandelcoaching.
Eigenlijk weet ik niets over het effect van de natuur. Tegelijkertijd weet ik er alles van.
Het is alleen een ander soort weten. Alsof mijn lichaam een taal spreekt wanneer ik door het bos wandel, die mijn hoofd nauwelijks begrijpt.
Ik ontdekte het natuureffect eigenlijk pas in 2021. Toen ik het wonen in een stedelijke omgeving verruilde voor een rustige plek in het groen. Pas na die verhuizing merkte ik hoe gespannen en opgejaagd het rumoerige dorp mij had gemaakt. Terwijl ik me daar totaal niet bewust van was toen ik er middenin zat.
Nu is het bos mijn achtertuin. Ik ben er bijna dagelijks te vinden om de hond uit te laten (en ik kan niet ontkennen dat dat een fijne stok achter de deur is).
Als ik mijn doorrazende gedachten even kan parkeren en me overgeef aan de wandeling, kom ik terecht in een andere wereld. Een wereld die de stilte in mezelf activeert en waarin ik me weer bewust word van mijn hele zijn.
Vooral in de lente, mijn favoriete seizoen, spreekt de natuur tot je. Als je maar echt kijkt en luistert.
De vlinders die voorbij fladderen.
De bosmuis die wegschiet.
De bladeren die zingen in de wind.
En dit is precies de reden waarom ik met mijn camper de natuur in ga.
Zodat je even leeg kunt raken. Alles wat zich heeft opgestapeld kan ontladen in de rust van de natuur. Zodat er weer ruimte ontstaat om te voelen in plaats van te denken. En om te luisteren naar dat diepere verlangen dat ergens in je leeft.
Samen op stap? Lees meer over Sessie in de camper.
Mijn naam is Michelle. Als sparringpartner breng ik je in 1 sessie tot de kern waar je tegen aan loopt, door je gedachten en gevoel weer samen te brengen.
Op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor Michelle’s Maandbrief.
Contact? Mail naar info@michellevenema.nl of plan een gratis ontdekkingsgesprek.
